Ležerna atmosfera u rustikalnom potkrovlju

Pod dvostrešnim krovom velikog raspona smjestilo se ovo potkrovlje u kojem dominira tesarska konstrukcija tradicionalnog drvenog krovišta i jednostavno oblikovan bijeli volumen u službi funkcionalnog uređenja stana.
Tlocrtni raspored ujedinio je dnevni boravak, blagovaonicu i kuhinju u jedan prostor, a velika visina pod kosim krovom dala je inspiraciju na formiranje galerije s bibliotekom i radnim kutkom. Ovakva slobodna organizacija prostora bila je moguća zahvaljujući samom konstrukcijskom sustavu krovišta za raspone do 10 m, a to je krovište s pajantama na dvostrukoj stojećoj stolici. Kose grede – rogovi u parovima preuzimaju opterećenje svih slojeva kosog krova i prenose ga na ostale elemente drvene konstrukcije – uzdužne grede i stupove sa svojim ukrutama. Pajante na nivou galerije razupiru rogove i sprječavaju njihovo savijanje od tereta s obzirom na razmjerno veliku duljinu roga. Cijela drvena konstrukcija ostaje vidljiva, što znači da su slojevi krova koji štite unutarnji prostor od vanjskih utjecaja (završni pokrov, letve ventiliranog krova, dodatne grede koje nose daščanu oplatu i termoizolacija) podignuti iznad osnovne konstrukcije krova.

Niže postavljeni prozori omogućuju dobar pogled na okoliš, visoko postavljeni prozori propuštaju svjetlost duboko u prostor, a prozori na vrhu, pri sljemenu, osvjetljavaju galeriju.

Postavljanje prozora prema funkcionalnim grupama

Drugi razlog stvaranja iznimno ugodnog i komfornog prostora je slobodno postavljanje krovnih prozora prema potrebi svake funkcionalne grupe. Prozori velike širine u polju između dva roga i iznimno velike dužine, jednodijelni ili dvodijelni, ugrađeni su na različitim visinama kako bi omogućili ulazak prirodne dnevne svjetlosti i svježeg zraka te tako stvorili zdravo ozračje u domu. Niže postavljeni prozori u kuhinji i dnevnome boravku omogućuju dobar pogled na okoliš, visoko postavljeni prozori iznad podrožnice propuštaju svjetlost duboko u prostor – nad stol za blagovanje, a prozori na vrhu, pri sljemenu, osvjetljavaju radni dio na galeriji. Kontrast svjetla i sjene, koji čini Sunce na svojoj svakodnevnoj putanji, prostoru daju živost. Stoga raznovrsno zelenilo u teglama dobro uspijeva i oplemenjuje životni prostor, kao penjačica koja je osvojila drveni stup uz sofu na putu prema visinama.

U dijelu otvorenoga tlocrta smjestio se bijeli kubus koji skriva kupaonicu. Njegove su stranice u funkciji sadržaja koji ga okružuju – s jedne strane je zid dnevnoga boravka, s druge je kuhinjska niša koju zatvaraju visoki elementi, a s treće je strane unutarnje stubište koje povezuje etaže.

Dizajnerski argumenti

Dnevni boravak postavljen je uzduž krovišta. Ugodna garnitura za sjedenje svoje je mjesto našla na nižem dijelu pod kosinom, s pogledom na televizor montiran na zid. Drugo žarište grupe za sjedenje, ali i cijelog prostora, je kamin jednostavne forme i bez ukrasa – ponovljeni motiv bijeloga kubusa. Središnji položaj blagovaonice povezuje dnevni boravak i kuhinju. Robustan i „hladan“ stol za blagovanje sa staklenom horizontalnom plohom u metalnom okviru na predimenzioniranim nogama u kontrastu je s rustikalnom drvenom građom i izbijeljenim daščanim podom s naglašenim fugama koje vizualno produžuju prostor.

Četiri stolca domišljat su uradak francuskog dizajnera Phillipea Starcka koji od 80-ih godina prošloga stoljeća obilježava područja produkt dizajna i uređenja interijera. Starck zastupa koncept „demokratskog dizajna“ – inovativnog oblikovanja uporabnih predmeta niže cijene za široku publiku, od četkice za zube, sanitarnih uređaja i galanterije do skulpturalnog cjedila za agrume i plastičnih stolaca koji su prodani u milijunima primjeraka. Masters Chair dizajniran je za Kartell kao blagovaonski stolac s naslonima za leđa i ruke. Ovim stolcem Starck odaje počast trima majstorima dizajna koristeći predloške njihovih najpoznatijih stolaca koji su obilježili 20. stoljeće. Starck upravo banalno preklapa konture Jacobsenova stolca Series 7, Saarinenova Tulip naslonjača i Eamesova stolca Eiffel te dobiva inovativnu organsku formu stolca s prepletenim naslonom, izrađenim iz lijevanog polipropilena u koji se dodaje pigment – u ovom slučaju u hrđavoj narančastoj i u boji lista kadulje.

Kuhinja ima prirodno svjetlo i brzo se provjetrava, pod prozorom je dobivena veća visina prostora, a velika je kvaliteta pogled prema van koji se otvara s ovog radnog mjesta.

Prirodna svjetlost kao nit vodilja

Svi visoki kuhinjski elementi ugrađeni su u nišu pod galerijom. Bijela ploha simetrično postavljenih elemenata, s finim sjenama koje čine utori za otvaranje bez ručica, skriva ugrađeni hladnjak, zamrzivač i spremište hrane, a ističe se samo centralno postavljena crna pećnica na visini na kojoj nije potrebno prigibanje. Prema kosini krova nastavljaju se niski elementi s malim kuhinjskim aparatima, a u gornjoj zoni montirani su nosači s metalnim kutnicima koji nose staklene police za kuharice i kuhinjska pomagala. Uz nadozid na najnižem dijelu krova, između dva roga, smješten je sudoper, direktno ispod dvodijelnog krovnog prozora.

Kuhinja ima prirodno svjetlo i brzo se provjetrava, pod prozorom je dobivena veća visina prostora, a velika je kvaliteta pogled prema van koji se otvara s ovog radnog mjesta. Vanjski krak kuhinje obilazi drveni stup krovišta, pruža se u prostor i završava staklokeramičkom pločom štednjaka. Donji kuhinjski elementi izrađeni su od HPL ploča (high pressure laminate) za interijere. Ploče tanke 13 mm, s crnom jezgrom i bijelom dekorativnom folijom, odlikuje velika čvrstoća i otpornost na habanje. Vanjski dio kuhinjskog kraka iskorišten je s pristupačnije strane i u gornjoj zoni ima otvorene police za odlaganje.

Visoki prostor potkrovlja iskorišten je po vertikali. Na zidove ulaznog dijela i bijelog volumena položena je platforma s bibliotekom i mjestom za intelektualni rad. Ova konstrukcija neovisna je od drvene građe krovišta. Prirodna svjetlost dolazi s krovnog prozora otvorenog pri vrhu krova nad galerijom. Niski bijeli elementi s policama za knjige zamijenili su ogradu. Mirniji i intimniji prostor galerije svojim se položajem izdvojio od dnevnoga dijela stana, ali je zadržao vizualni kontakt i prema interijeru i prema eksterijeru.

Arhitekt: Arch DI Oliver Anthofer

Fotograf: Patricia Weisskirchner

Mali rječnik pojmova u tekstu:

PAJANTA ili RASPINJAČA – vodoravno položena poprečna greda drvenog dvostrešnog krovišta koja razupire rogove i sprječava njihovo savijanje od tereta s obzirom na razmjerno veliku duljinu roga.